Internet a on-line nákupy patří dnes k nepostradatelným součástem každodenního života a používá ho každý z nás. Ne všichni si ale uvědomují možná rizika, která tohle mnohdy anonymní prostředí přináší. Připravili jsme pro vás seznam šesti bodů, kterými je dobré se řídit.

  1. Při nákupu dejte na recenze

Před on-line nákupem si ověřte hodnocení daného obchodu. Dobře poslouží například Heureka.cz nebo Zbozi.cz. Určitě doporučujeme nakoupit v obchodě, který má hodnocení nad 90 %, to je známkou jisté serióznosti a spokojenosti ostatních zákazníků. Určitě není na škodu si název pro vás neznámého obchodu zadat do vyhledávače a prohlédnout si vyhledané výsledky. Občas můžete být nepříjemně překvapeni.

2. Prohlížeč za vás hlídá certifikáty

Když procházíte internetovými stránkami, může se stát, že vás prohlížeč na zvolený web nechce pustit a zobrazí hlášku o „neplatném certifikátu“, či o „podezřelém obsahu“, případně jiným způsobem upozorní na nedůvěryhodné stránky. I když je na této varovné stránce tlačítko „pokračovat na web“, rozhodně tuto cestu nedoporučujeme. Stránky, které nejsou opatřeny potřebnými bezpečnostními SSL certifikáty, mohou být nebezpečné. Zároveň dbejte o to, abyste ve svém počítači měli vždy aktualizovanou verzi prohlížeče. Samotné aktualizace probíhají buď automaticky, nebo jste k jejich potvrzení vyzvání. Důležité je mínit, že bezpečné weby z pravidla mají před samotnou www adresou písmenka a symboly „https://“.

3. Bez antiviru to nepůjde

Základní výbavou každého počítače by měl být antivirový program. Ten funguje jako bezpečností štít a chrání vás proti virům, které mohou na počítač zaútočit. Jejich vývojáři nepřetržitě sledují nové hrozby a do svých programů implementují záplaty, které se postarají o váš bezpečný pohyb internetem. Je-li zaznamenána hrozba, antivirový program vás na ni upozorní, případně rovnou zamezí přístup na „závadné“ stránky, k infikovanému souboru na flash disku či v e-mailové schránce. Dbejte na to, aby váš antivirus byl vždy aktuální a s platnou licencí.

4. Nenechte se napálit při prodeji na bazarech

Prodáváte občas něco, co se vám již nehodí, na bazarech typu Bazoš či Facebook Marketplace? Pak buďte na pozoru před novým trendem. Celé to funguje jednoduše: Na inzerát vám odpoví zájemce, který chce koupit nabízené zboží. Jakmile mu potvrdíte, že je nabídka stále aktuální, kupující sdělí, že je časově vytížen a pro zboží k vám pošle přepravní společnost, která ho vyzvedne. Pokud s tímto budete souhlasit, podvodník Vás požádá o Vaše telefonní číslo a odešle Vám odkaz na formulář k registraci vyzvednutí zásilky. Ten  mimo jiné obsahuje kolonku, do které vás nutí vypsat číslo vašeho účtu kvůli úhradě kupní ceny. Pokud je vyplníte, podvodník se dostane k vašemu bankovnímu účtu a je schopen z něj převést peníze. Rozhodně tedy na podobné nabídky nepřistupujte a v souvislosti s obchodem na bazarech nikdy nevyplňujte do formulářů citlivé údaje.

Aby toho nebylo málo, nový typ podvodu před nedávnem úspěšně vyzkoušel kupující, který na internetových bazarech vyhledával použité telefony Apple. Domluvil si s prodávajícím schůzku, dorazil na místo a telefon převzal. Při koupi řekl, že nemá hotovost a že kupní cenu uhradí před prodávajícím ze své on-line bankovní aplikace. Společně tedy zadali číslo účtu a požadovanou částku. Kupující prodávajícím ukázal potvrzení o odeslání částky, které se v aplikaci ukázalo, vzal si telefon a rozloučili se. Jaké pak bylo překvapení prodávajícího, když ani po týdnu peníze na jeho účet nedorazily. Podvod spočíval v tom, že kupující používal předváděcí „demo“ aplikaci banky, která slouží pro účely seznámení klientů s prostředím internetového bankovnictví. Celý převod byl pouze fiktivní a k odeslání peněz nikdy nedošlo.

5. A co když na bazarech nakupujete?

Obecně platí, že podvodníci nejčastěji využívají důvěřivých lidí. Ne zřídka se stává, že na bazarech najdete velice výhodnou nabídku, u které vás prodávající požádá o úhradu plné ceny zboží na jeho bankovní účet. Pokud na to přistoupíte, váš příběh se také může vyvíjet tak, že ve zprávě vám přijdou platební údaje a vy odešlete z účtu peníze. Když ani po několika dnech nepřichází zpráva od přepravní společnosti, snažíte se prodávajícího kontaktovat. Ten ale nezvedá telefon a nelze se s ním spojit. A začíná být jasno o tom, že jste se stali obětí podvodu. Jak tomu předejít? Předtím, než zboží takovýmto způsobem koupíte, ověřte si co nejvíce údajů. Zadejte si do internetového vyhledávače telefonní číslo prodávajícího a prohlédněte si výsledky vyhledávání. Požádejte ho, ať vám údaje k platbě pošle e-mailem a ať uvede svou adresu. E-mail si opět můžete ověřit ve vyhledávači. Tímto snadným krokem můžete zjistit, že jde o podvodníka. Asi nejspolehlivějším řešením je domluvit se na částečné platbě na účet se zbytkem úhrady formou dobírky. Prodávající má tak jistotu, že v případě nepřevzetí zboží nebude „ze svého“ doplácet náklady na nepřevzatou zásilku a vy jako kupující při nejhorším přijdete o „pár korun“ za poštovné.

6. Facebookoví podvodníci

Před nedávnem se kamarádce stala taková nemilá věc. Z účtu její známé přišla prosba, zda by jí nemohla půjčit pár stokorun, že je to nutné a že potřebuje pomoc. Kamarádka je velice hodná, a tak s drobnou půjčkou neměla problém. Následně jí „známá“ poprosila, jestli by jí nemohla poslat své telefonní číslo, že ztratila mobil a kontakt již nemá. Kamarádka ochotně poslala telefonní číslo. Následně „známá“ poprosila o číslo  kamarádčina bankovního účtu a e-mailovou adresu, aby jí mohla co nejrychleji peníze vrátit. Po chvíli přišla kamarádce SMS s odkazem, na který klikla a zadala svou e-mailovou adresu. Následující den se nestačila divit, když jí z účtu zmizelo několik tisíc korun a nemohla se přihlásit na svůj Facebook účet. Z jejího profilu podvodník začal posílat jejím kontaktům obdobné žádosti, jako poslal minulý den jí. Shodou okolností přišla taková žádost i na můj Messenger. Jak se proti tomuto podvodu bránit? Když je vám cokoli podezřelé, nezasílejte své telefonní číslo ani citlivé údaje. Naopak požádejte v konverzaci danou osobu, aby vám poslala své aktuální číslo s tím, že se ozvete vy. Pokud s tím bude mít problém, v další konverzaci nepokračujte.